Hvad er en hellig kilde?
Ved en hellig kilde forstår man en kilde, der tillagdes underbare, helbredende kræfter på visse bestemte dage om året, og som derfor besøgtes på disse dage. Der findes således mange andre kilder i Storstrøms Amt end de her nævnte, men enten er det almindelige kilder, eller det vides ikke med sikkerhed, om de har været tillagt disse helbredende kræfter.
Hvad er kildens kraft?
I dansk folketro har man opfattet kildens eller vandets helbredende kraft som noget upersonligt. Der kendes ikke i Danmark sagn om kildenymfer eller lignende væsner. Hvis kilden var givet til en hedensk guds beskyttelse eller viet til en kristen helgen, tænktes guden eller helgenen ikke at bo i kilden, men at være udenfor den og herske over den.
Hvorfor begyndte man at besøge kilderne?
Man antager at grundlaget for den danske kildedyrkelse går helt tilbage til
bronzealderen, og måske endda endnu længere tilbage. Man troede på kildens
oplivende kraft, da vandet i kilden, i modsætning til åer og søer, altid var
iskoldt, selv på den varmeste sommerdag. Man følte sig helt forfrisket ved at
drikke kildevand, beruset og fuld af livskraft. Normalt hentede folk deres vand
fra brønde, hvor det ikke altid var lige friskt og behageligt.
Det sted hvor kilden lå, havde også indflydelse på om den blev betragtet som
noget særligt. Hvis den f.eks. lå på en gold skrænt eller mark, men ved sit
væld fik græs til at gro frodigt i sine nærmeste omgivelser, kunne man ved
selvsyn konstatere dens livskraft og forfriskende evne. Andre kilder er
pludseligt vældet frem af jorden, og det kan undertiden have været årsagen til
at de blev betragtede som hellige.
Nogle kilder er måske blevet betragtet som hellige, fordi de lå nær et
helligsted, som kaldtes et “hov”. Senere er der på mange af disse
steder bygget kirker. Kilderne kunne også ligge i en lund eller i
strandbredden, hvor hav og land mødtes. Strandbredden blev betragtet som
hellig, og har bl.a. fungeret som begravelsessted. Troen på at strandbredden
var hellig har betydet, at mange kilder der udsprang netop der, også er blevet
betragtede som hellige. I Storstrøms amt gælder det for Kirkekilden i Kalvehave
sogn, Præstekilden i Keldby på Møn, Kogekilden ved Keldernæs, Sct. Lauritz
kilde i Avnede og Sct. Hans kilde ved Tirsted.
Andre kilder har ligget i forbindelse med oldtidsveje, hvor der har ligget en
helligdom. Senere er der så også opstået markeder ved disse kilder. Eksempler
fra Storstrøms Amt er Sct.
Mogens kilde i Mogenstrup, Sct.
Hans kilde eller Rosenkilden i Hovby, Maghøj
kilde og Helene
kilde i Halsted sogn samt Kippinge
kilde.
Hvorfor hedder kilden det?
Nogle kilders navne indeholder forledet “vi”, der betyder
“helligdom”, mens andre indeholder ordet “hov” der betyder
tempel eller gud, her skal blot nævnes Sct.
Hans kilden i Hovby på Stevns.
Ca. 190 af Danmarks helligkilder hedder bare “Hellig Kilde”; i
Storstrøms Amt gælder det kilderne i Magleby, Hellested (= Hellig sted), Udby
og Sandby på Sydsjælland, og for Herredskirke, Holeby, Sædinge og Majbølle på
Lolland og Horbelev på Falster
I en del stednavne findes et “kildenavneled”, der viser en
forbindelse med kildedyrkelsen, bl.a. Keldby på Møn. En anden omstændighed, der
viser at helligkilderne kan have haft nær tilknytning til oldtidens helligdomme
er det faktum, at en del af dem ligger i nærheden af en kirke eller på selve kirkegården.
Mange sognekirker er sikkert blevet bygget på hedenske helligsteder. Af kilder
i Storstrøms Amt med placering på kirkegården eller i nærheden af kirken
findes: Den
hellige fru Marthas kilde i Karise, Sct.
Mogens kilde i Mogenstrup, Sct. Clemens kilde i Kastrup, Helligkilde i
Udby, Sct. Olai kilde i Øster Egesborg, Kirkekilden i Kalvehave, Præstekilden i
Keldby, Hellig
Trefoldigheds kilde i Kappel, Helligkilde i Herredskirke, Sct. Olavs kilde
i Olstrup, Krykkekilde i Krønge, Hellig kilde i Sædinge, Sct. Hans kilde i
Tirsted, Sct. Annæ kilde i Majbølle, Sct.
Kjelds kilde i Døllefjelde og Sct.
Sørens kilde i Kippinge.
Hellig Trefoldigheds kilde har ligget på den fredede mølles grund.
Hvilke helgener var knyttet til kilderne?
Mange helligkilder var viede til helgener. Adskillige af disse kender vi kun
navnene på nu, men de har sikkert været godkendt af kirken, selv om en del af
dem nu er ukendte. I mange tilfælde faldt kirkehelgener og kildehelgener
sammen. I Storstrøms Amt har følgende helgener været knyttet til
helligkilderne:
Sct. Hans: (Johannes Døberen) var den mest kendte af alle helgener i Danmark.18
danske kilder bærer hans navn, men hans forbindelse til disse kilder er
alligevel usikker. Mange kilder blev jo opsøgt netop Sct. Hans aften, og det må
derfor antages at man blot har kaldt en kilde for Sct. Hans kilde, hvis den
ikke i forvejen havde et andet helgennavn. I Storstrøms Amt findes Sct. Hans
kilden i Magleby på Stevns, Sct.
Hans kilde eller Rosenkilden ved Hovby og Sct. Hans kilde ved Tirsted på
Lolland.
Sct. Helene: Sct. Helene kilde, Danmarks mest berømte helligkilde, er
beliggende på en stejl skråning direkte ud til Kattegat ved Tisvilde strand.
Med store afvigelser beretter sagnet, at en svensk prinsesse fra Skedevi (Skövde)
blev efterstræbt og myrdet af ugerningsmænd, og hendes legeme blev kastet i
havet ud for Skånes kyst, men, siger sagnet: “…der opkom af havet en
stor sten, og på den drev Helenes legeme over vandet til Tisvilde strand. Da
man lagde liget på en båre for at føre det til Tibirke Kirke, åbnede sig i den
stejle skrænt mod havet en kløft, så man på en vogn kunne føre båren op i
landet, og der udsprang en kilde på stedet. Længere fremme kunne hestene ikke
drage vognen, hvorfor man løftede båren af, men den sank straks i jorden, og
her blev Helenes grav”, slutter legenden. Der opstod stor valfart til
kilden og Helenes grav, hvor de syge overnattede efter besøget ved kilden. Helt
frem til 1900-tallet blev der holdt kildemarkeder i Tisvilde by, hvor kildeblokken
endnu er bevaret.
Mange danske helligkilder har hende til helgen, og det vidner om hvor berømt
Sct. Helenes kilde i Tisvilde har været landet over. En forklaring kan også
være, at den folkelige udtale af helligkilde kan have været “helle
kilde”, som så er blevet forvansket til Helene kilde.
I Storstrøms Amt findes 2 kilder viet til Sct. Helene: Sct. Helene kilde i
Tybjerg sogn og Helene kilde ved Halsted på Lolland.
Syge på Sct.Helenes grav ved Tisvilde
Sct. Kjeld blev især dyrket i Viborgegnen og var født af fornemme forældre i
Venning ved Randers, han studerede og viste på alle måder store evner. Han
besluttede at give afkald på alt, hvad han ejede. Rygtet om hans fromhed
foranledigede biskop Eskild i Viborg til at hjælpe ham med at blive augustinerkorherre
ved domkapitlet. Her udmærkede han sig ved sin flid, fromhed og gavmildhed. Han
døde som provst for augustinermunkene ved domkirken i Viborg i år 1150.
Legenden rummer en række mirakelfortællinger og beretninger om Sct. Kjelds
fromme levned. Helgendagen den 11. juli betegner datoen for Sct. Kjelds
skrinlæggelse, og den fejredes i hele landet. Kjeld blev aldrig formelt
kanoniseret, men Absalon blev af paven tilskyndet til at foretage en lokal
kanonisation. I Viborg Domkirke fandtes hans skrin og kilde. Der er stor
sandsynlighed for at de øvrige “Kjeld”-kildenavne fra Sjælland og
Lolland er forvanskninger af “kilde”. I Storstrøms Amt findes Sct.
Kjelds kilde i Døllefjelde.
Sct. Clemens var pave og døde i slutningen af det 1. århundrede. Hans festdag
er 23. november. Apostlen Peters første efterfølger på Roms bispesæde var Sct.
Linus, formodentlig efterfulgt af Sct. Cletus, der er den samme som Sct.
Anacletus. Intet vides om nogen af dem, men de æres begge som martyrer. Clemens
I regnes almindeligvis for Peters tredje efterfølger. Det er heller ikke meget,
vi ved om hans liv. Ifølge Sct. Irenæus havde han “mødt og omgåedes de
hellige apostle”, og nogle identificerer ham med den Clemens, der nævnes
af Paulus i dennes brev til Filipperne (4,3). Men Clemens er berømt for sit
brev fra kirken i Rom til kirken i Korinth, der skyldtes, at nogle kristne i
Korinth havde gjort oprør mod deres ledere. Det er det først kendte eksempel
på, at Roms biskop griber ind over for en anden kirke, og det er forbilledligt
i sin pastorale omsorg og faste faderlige formaning. Det indeholder bl.a. også
værdifulde historiske oplysninger. Brevet blev godt modtaget af korintherne,
der i mange år plejede at få det læst højt i deres kirkelige forsamlinger. På
baggrund af det autentiske brev regnes Sct. Clemens som den første af de
apostoliske fædre. Han æres som martyr, men der er intet bevis for, at han var
det. Beretningen om, at han blev dømt til hårdt strafarbejde på Krim, og at han
blev bundet til et anker og smidt i havet, er legendarisk, men den blev
populær, og den rummer forklaringen på, hvorfor Sct. Clemens’ navn på forskellig
vis er knyttet til havet. Hans attribut er et anker.
I Storstrøms Amt kendes Sct. Clemens kilde i Kastrup på Sydsjælland.
Sct. Margrethe: fremstilledes med korsstav i hånden, trædende på en drage. Hun
hørte til de såkaldte nødhjælpere. Margrethe er sikkert den oprindelige
indehaver af Sct. Marthas kilde i Karise, som senere har fået navn efter den
hellige fru Martha på Karisegaard, der søgte tilflugt på kirkens korloft,
da sørøvere plyndrede og brændte hendes gård. Her kan dog muligvis i dette
tilfælde også være tale om Østsjællands helgeninde, Margrethe fra Ølsemagle,
Absalons frænke, der blev dræbt i 1176 af sin mand Herlog og begravet på Køge
strand som foregiven selvmorder. Efter hendes død valfartede man til hendes
kapel, hvor der skete undere. Hun blev skrinlagt d. 19. juli 1177.
Maria (Jomfru Maria, Vor Frue): “Guds fromme moder” havde også en del
kilder under sin beskyttelse, bl.a. Fruens kilde i Vordingborg. Det må antages
at en del af de kristne “fruekilder” kan være kristnede
“Freyskilder”.
Sct. Mogens (Magnus): Sct.
Mogens kilde i Mogenstrup har sikkert sit Mogens-navn efter landsbyen
Mogenstrup (i 1292 kaldt Magnustorp) og kirken og kilden må antages at være
viet til Magnus den hellige. Han var jarl på Orkney-øerne, men blev i 1115
myrdet af sin slægtning og medjarl, Håkan Pålssøn. Der berettedes om undere ved
hans grav i Kristkirken i Birsa, og 20 år efter fik hans søstersøn Ragnvald
Jarl ham helligkåret. Hans mindedage 15. april og 12. december
højtideligholdtes i hele Norden.
Sct. Olav: Norsk konge, der faldt i slaget ved Stiklestad i 1030. Kendskabet
til ham er kommet til Danmark fra Norge, hvor hovedparten af de hellige kilder
var viet til ham. Sct. Olav spillede en betydelig rolle i middelalderens
forestillinger. Han stod i den folkelige bevidsthed som en slags kristelig
afløser til Thor. Sct. Olav kæmper – som Thor – med kællinger. På Tåsinge bar
man endnu, vistnok længe efter reformationen, hans billede over marken, når
kornet var sået. Mange kirker, kapeller og kilder var viede til ham. I
Storstrøms Amt findes Sct. Olufs kilde i Sværdborg, Sct. Olai kilde i Øster
Egesborg, Sct. Olavs kilde i Mern og Sct. Olavs kilde i Olstrup på Lolland.
Sct. Svend eller Hellig Svend: Han hører også til de folkekårede helgener, som
kun kendes gennem sagn. Han havde et kapel og hans helgendag var d. 3.
december. I Storstrøms Amt findes kilden ved Vemmetofte kloster der var viet
til Hellig Svend.
Sct. Søren (Severinus): Sct. Søren var biskop i Køln, hvor man senere
valfartede til hans grav. Han skal oprindelig have været en from asket, der
omkring år 400 drev mission i Østrig. Sidst i Middelalderen har man kunne
besøge Sct. Severins eller Sct. Sørens helligdomme flere steder i Danmark. I
Storstrøms Amt findes Sct.
Sørens kilde i Kippinge på Falster, som var en af de berømteste
valfartssteder i Danmark.
I tilknytning til helgenkilderne står en del kilder, som ikke var viede til en
bestemt helgen, men viet til eller benævnt efter en kirke, et kors eller noget
andet kirkeligt. I Storstrøms Amt findes f.eks. Korskilde i Snesere, Hellig
Trefoldighedskilde i Kappel og Sortebrødrekilde i Næstved, der skal være
identisk med Slavskilde.
En række andre helligkilder har navn efter personer, der ellers ikke kendes som
helgener. Adskillige af disse kan have været lokale sognehelgener, hvor
“Sct.” i tidens løb kan være faldet bort, andre har været mænd eller
kvinder, der enten har fået en voldsom død eller på en anden måde har haft
forbindelse med kilden. Oftest er navnet af forholdsvis ny oprindelse. Kilder
med sådanne navne er i Storstrøms Amt følgende: Eilers kilde i Næstved, Evers
kilde i Everdrup og Sct. Peders kilde i Sdr. Kirkeby på Falster.
Var der nogen meget berømte kilder i Danmark?
Nogle af helligkilderne formåede at udbrede deres ry til resten af landet og udlandet. Heriblandt er den kendteste helligkilde Sct. Helene kilde ved Tisvilde i Nordsjælland. Den næst mest kendte og søgte kilde, var Kippinge kilde eller Sct. Sørens kilde på Falster – begge kildens navne anvendes. En anden meget kendt kilde var Kirsten Piils kilde ved Dyrehavsbakken.
Hvad betød middelalderen for søgning til kilderne?
I den katolske tid stod efter alt at dømme de hellige kilder i lige så højt
ry, som i oldtiden. Adskillige af de hedenske offerkilder blev nu til kristne
helligkilder. Helgenerne fik bl.a. kirker, kapeller og kilder under deres
beskyttelse. Når der på et hedensk offersted byggedes en kirke, blev
helligkilden, hvor en sådan fandtes, “kristnet”. Munke eller præster
“læste” undertiden over eller ved kilder fortæller overleveringen.
Det er temmelig sandsynligt, at legendeviser, der har tilknytning til bestemte
hellige kilder, er blevet sunget, når folk har stævnet sammen til kildefester.
Danske folkeviser fra middelalderen, der har forbindelse med hellige kilder er
bl.a.: “Jomfru Thorelille”, “Liden Karen”, “Sct.
Katharina”, “Hr. David og hans stedsønner” og “Hr. Truels
døtre”. Sidstnævnte er bl.a. knyttet til Helligkilde ved Horbelev på
Falster. Her fremviser man stadig de 3 røveres og den yngste jomfrus hoveder,
indhugget i kridtstenen på tårnet.
Af andre træk fra middelalderen kan nævnes det i udlandet velkendte katolske
træk, der knyttes til kristi blod. I Danmark gælder det for Kristi Blods kirke
ved Roskilde, Sct. Sørens kirke i Kippinge på Falster og for Lysabild kirke på
Als, hvor det var et blødende krucifiks og en blødende hostie, der gav stederne
deres helligdomsry. Ved de to førstnævnte kirker fandtes også helligkilder, som
var meget berømte, men det er sikkert “det hellige sakramente”, der først
har været årsagen til deres berømmelse.
Man har også brugt at anlægge klostre i nærheden af hellige kilder. Dette
gælder bl.a. for Sct. Helene kilde og Maghøj kilde i Halsted sogn på Lolland,
der begge ligger tæt ved Halsted kloster.
Hvad er et kildekapel?
Efter et kildebesøg følte mange mennesker trang til ved bønner og gaver at takke gud og bede om helbredelse for sygdom og smerte. Til disse andagtssøgende blev der bygget kapeller, som ofte var små og tarvelige. Herinde bad de syge deres bønner til “Guds fromme moder” eller til kirkens helgen, med den dybeste tro på hjælpen og med stærk trang til i den tunge tid at opleve underets nåde. Nogle kildekapeller er senere blevet ombyggede og udvidede til sognekirker, dette gælder bl.a. for Kappel og Døllefjelde kirker på Lolland, mens andre ikke har efterladt sig spor i eftertiden. I den katolske tid blev der bygget mange kirkekapeller ved helligkilderne. Det gælder bl.a. for Hellig Svends kilde ved Vemmetofte på Sydsjælland, Hellig Trefoldigheds kilde ved Kappel, Kogekilden ved Stokkemarke, Sct. Kjelds kilde ved Døllefjelde og Sct. Olavs kilde ved Olstrup på Lolland.
Kappel kirke med koret, der er det ombyggede Hellig Trefoldigheds kapel.
Hvad skete der med kildedyrkelsen efter reformationen?
Efter at protestantismen var blevet statsreligion ved reformationen i 1536,
indledtes en forbitret kamp mod alle de “papistiske” levninger. Til
disse levninger regnede man også kildedyrkelsen. Det var imod Luthers rene lære
at tilbede helgener, valfarte til deres kilder osv. Allerede i 1528 omtalte
Hans Tavsen valfarterne til Kippinge og Rye meget nedsættende: “I løb og
strygende fra øster indtil vester, fra norden indtil sønder, og bleve dog lige
vise, funde ikke det, som I ledte efter. Er det ej saa? Løbe I ej fra Rom
indtil Sct. Jacob (Sct. Jago de Compostela), fra Sct. Jacob til Stjernebjerg (i
Mecklenborg), derfra indtil Kippinge, fra Kippinge indtil Rye, fra Rye indtil
Aabenraa, fra figentræet til pæretræet, fra pæretræet til æbletræet, I løb hid,
I løb did, og funde dog ikke eders sjæles rette føde”.
I 1554 nævnte Peder Palladius at “afgudsdyrkelsen” i Kippinge og
Bidstrup ved Roskilde nu var afskaffet. Men omtrent samtidig nævnte Herman
Weygere i “Ræffuebogen” (1555) Kippinge, Sct. Søren i Rye og Sct.
Oluf i Lunckend, Skåne, som steder, hvorom der digtedes eventyr og mirakler. I
det hele taget ser det ud til at de første 100 år efter reformationen medførte
en opblomstring i søgningen til helligkilderne.
Kong Christian IV besøgte gentagende gange Sct. Helene kilde ved Tisvilde, og
han byggede et hus ved den, hvor han kunne overnatte. Han lod også hente vand
fra kilden til sit personlige behov. Kongen har sikkert ville sikre sig vand
til sit eget forbrug fra den bedste helligkilde. Han besøgte også Kippinge
kirke og kilde, og det samme gjorde Christian V, som i 1690 var i Kippinge med
et stort følge og betænkte kirken med klækkelige gaver. Kippinge
kilde og kirke var meget ansete og velhavende, og før reformationen var der
mange adelsmænd, som lånte af kirkens rige midler; ja, selv Christian II lånte
gentagne gange heraf.
Efter reformationen besøgte udenlandske katolikker de nu protestantiske kilder,
bl.a. Sct. Helene og Kippinge, og i studenternes disputatser blev begge
helligkilder gentand for behandling.
Kippinge kilde blev udsat for lærde angreb længe efter reformatorernes opgør
med kildebesøgene. I et lille skrift forfattet af en nidkær luthersk præst,
Niels Pedersen Saxtrup, der var residerende kapellan i Nakskov 1658-86,
fremfører han det vægtige argument, at Kippinge ingensteds er nævnt i bibelen,
og derfor ikke kan regnes for et helligt sted! Det kan i den forbindelse
nævnes, at Thomas Kingo, der var biskop over Lolland-Falster, holdt hånden over
Kippinge kilde, fordi der i kildeblokken indkom penge til de fattige. Man er
blevet ved med at ofre i kildeblokken helt til den tid, hvor kildebesøgene
ophørte, og kildeblokkene blev inddragne.
Var der nogen der tjente penge på kilderne?
De gejstlige og verdslige myndigheder indså efter reformationen, at det kunne betale sig at lade kildevalfarterne fortsætte. Ved helligkildebesøgene var der nemlig god lejlighed til at benytte sig af menneskenes offervillighed. Der blev opstillet kildeblokke ved mange hellige kilder, hvori gæsterne kunne ofre “milde gaver”. Det vides ikke præcist hvor langt tilbage i tiden man opsatte disse kildeblokke, men i 1617 nævnes blokken ved Sct. Helene kilde. Offergaverne i blokken blev uddelte til fattige og benyttet til vedligeholdelse af kilden og undertiden også kirken som ved Sct. Mogens kilde i Mogenstrup.
Kildeblok fra Maghøj. Nu på Juellinge.
Foto N.M.Nielsen
Fra nyere tid kendes en ny form for “ofring”: kildevandet købtes på flaske eller i et bæger for en vis pris. En gammel kone, mand eller dreng stod for udsalget, og så kunne folk endda også få lov til at lægge penge i kildeblokken. Det var en almindelig fremgangsmåde at hente vand til helligkilden fra en nærliggende brønd eller mergelgrav. Dette vand hældtes så i kildehullet, for at de besøgendes trang til vand kunne tilfredsstilles. Fra Sct. Mogens kilde og Sct. Søren kilde i Kippinge findes endnu bevarede kilderegnskabsbøger, hvor det kan ses, hvor meget kilderne indbragte hvert år, og hvad midlerne blev anvendt til.
Hvilke sygdomme kunne kilden helbrede og var vandet virkeligt sundt?
Når en kilde enten ved sin oplivende kraft, eller ved sin beliggenhed havde
fået et særligt ry, kan man godt forstå, at folk fik lyst til at prøve vandet
mod forskellige sygdomme, der ellers ikke kunne kureres. Hvis den syge kunne
drikke af det friske kildevand eller bade sig i kilden til bestemte tider,
vaktes håbet og dermed viljen til sundhed til live, og det er nok derfor at så
mange mennesker i tidens løb har følt sig helbredte ved besøg ved disse
udvalgte kildevæld.
Blandt de sygdomme, som kilderne mest søgtes for var øjensygdomme og engelsk
syge hos børn. Hvorvidt de syge er blevet hjulpet af kildens vand må vel
betragtes som tvivlsomt, men i mange tilfælde kan man gå ud fra, at et bad i
det friske kildevand kan have haft en øjeblikkelig helbredende virkning. Dog må
man nok tillægge hovedvægten af helbredelserne det psykiske, i det selve troen
på den hellige kilde helbredelsesevne kan have udrettet mere, end sele
vasken.
Hvornår besøgte man kilderne?
De fleste af helligkilderne kunne kun samle den nærmeste omegns beboere om
sig på besøgsdagen eller -aftenen, der oftest var Sct. Hans aften. Nogle var
dog mere kendte som kilden i Kippinge – Sct.
Sørens kilde eller Sct.
Mogens kilde i Mogenstrup.
Den dag hvor kildens kraft var stærkest, Valborg aften (30. april) eller Sct.
Hans aften blev den besøgt af folk fra alle samfundslag, i alle aldre, syge og
raske. De kom ofte langvejs fra i håbet om at opnå helbredelse for forskellige
sygdomme. På besøgsaftenen virkede kildens kraft kun under åben himmel, men
ofte brugte man også at købe kildevand på flasker og bringe det hjem til den
syge, der ikke kunne komme med til kilden. Man kunne også benytte vandet som
lægemiddel i hjemmet året rundt.
Når tiden for kildebesøget indtraf sørge de lokale beboere for at pynte kilden
og dens omgivelser med grønne grene og blomster, der blev strøet omkring den og
indstukket i kildekarmen, hvis der fandtes sådan en.
Hvor længe har man besøgt kilderne?
Fra oldtiden til begyndelsen af 1900-tallet har danskerne søgt til de hellige kilder for at opnå sundhed eller helbredelse for en sygdom. Gennem tiden har man forsøgt med forbud og modstand fra verdslige og kirkelige myndigheders side, men det udryddede ikke den ældgamle tro på, at nogle kilders vand havde en helbredende kraft. Først da det blev udbredt med læger og den medicinske behandling opnået de ønskede resultater ophørte folk med at søge denne form for alternativ behandling.
Kilderne i folketraditionen
Når man besøgte en hellig kilde, var der forskellige skikke, som skulle
overholdes. Besøget skille helst foregå i stilhed. Man måtte f.eks. ikke hilse
på folk, når man rejste fra og til kilden, og man skulle undgå at møde nogen på
hen- og hjemrejsen ved kildebesøget. Besøgstidernes klokkeslæt var lidt forskellige,
helst efter solnedgang eller til midnat, da var vandet kraftigst. Kildegæsterne
drak af vandet mod indvendige sygdomme, eller de vaskede eller gned sig på det
dårlige sted, hvis det var en udvendig sygdom (sår, bylder, udslæt, dårlige
øjne osv.) det gjaldt. Fra Sct. Hans kilde i Tirsted fortælles det, at
kildegæsterne skille bøje sig tre gange mod solens opgang. Tretallet er et
kendt magisk tal i folketroen.
Det var ikke altid nødvendigt med et personligt besøg ved helligkilden. Man
kunne også hente vand i en dunk eller flaske til de syge mennesker derhjemme.
Vandet måtte ikke komme under tag på hjemrejsen, så mistede det sin kraft,
måske fordi et fremmed hus kunne tage vandets kraft. Det var en udbredt tro, at
enhver kraft havde sine grænser. Ved at træde over et hus’ dørtærskel mistede
en heks sin magt, en drik sin kraft osv.: huset tog altså kraften. Fra mange
beretninger vides det, at ikke alle vandhentere var lige pligtopfyldende. Var
dunken for tung, tømtes den, og kort før bestemmelsesstedet fyldtes den på ny
med vand fra et almindeligt vandhul eller fra en vandpost. Fik den syge ikke
falskneriet at vide, gjorde vandet sin virkning alligevel. Derimod skulle
sygdommen nok vende tilbage, hvis den formastelige tilstod sin
“forbrydelse”.
Efter kildebesøget ofrede man til kilden for at besøget skulle hjælpe. Det
almindelige var at man kastede mønten i selve kilden, og man måtte ikke senere
tage mønten op, for det var der ulykke ved. Fra Sct.
Hans kilde ved Hovby og fra Sct.
Sørens kilde kendes beretninger om at det var “ulige” penge, der
skulle ofres.
Hvis det var en udvendig sygdom, kilden besøgtes for, blev tøjet, om var bundet
eller svøbt om det syge sted, efterladt, måske som en slags offer. Tøjet lå
ofte og rådnede ved kilden, ofte blev det derfor gravet ned eller brændt af
lokalbefolkningen eller fattigfolk stjal det. Når de syge efter rensning og
gnidning af de gigtplagede led følte sig lindrede, kastede de ofte i deres
glæde stokkene og krykkerne, som de havde støttet sig til på deres tur til
kilden. Ofte blev disse gamle krykker hængt op i kirkens våbenhus til minde om
helbredelsen. Eller de blev lagt op på kirkeloftet. Der findes mange
beretninger om at sådanne offergaver i nyere tid er blevet brugt til at fyre i
kirkens kakkelovn med. Sagnet fortæller også hvordan præstegården i Kippinge
brændte, da præsten varmede bageovnen op med krykkerne. Fra Lolland kendes
Krykke kilde i Krønge, der skulle have fået sit navn efter de mange krykker
efterladt på stedet.
Krykstokke Østsjællands Museum
Kildemarkeder
Det var ikke alene de
syge, der besøgte kilderne. Der kom også sunde mennesker: nogle for at hente
vand til de syge, der lå derhjemme, andre ledsagede en syg til kilden, og på denne
måde kunne det let blive til en større menneskemængde, der forsamledes ved
helligkilderne på de store besøgsaftener som Sct. Hans aften og Valborgaften.
Hvor mange mennesker samledes opstod som regel et marked. De mange mennesker
har lokket handlende, gøglere osv. til stedet. I Storstrøms Amt har der været
kendte kildemarkeder ved Den hellige fru Marthas kilde
i Karise, Sct. Hans kilden
i Hovby, Sct. Helenes kilde i Tybjerg, Sct. Mogens kilde
i Mogenstrup, Krykkekilde i Krønge, Sct. Hans kilde i Tirsted og Sct. Kjelds kilde
i Døllefjelde. Sådan et kildemarked tiltrak folk fra alle samfundslag, godtfolk
og skidtfolk, handelsmænd, ærlige og uærlige, fromme mennesker og vilde
slagsbrødre. Se f.eks. beskrivelsen af kildemarkedet ved Sct. Mogens kilde i
Mogenstrup foruden nedenstående.
I Faxe Avis var der d. 27. juni 1872 en artikel om Hovby Kildemarked:
“Hovby kildemarked har en vis betydning for størstedelen af egnens
beboere; til den dag skal alt være færdig, husene hvidtede udvendig som
indvendig og stadsen være i orden: trænges der i hjemmet mellem nytår og
nævnte dag til et eller andet, hedder det i reglen “Vent til
kildemarkedet”. Her af har naturligvis alle i en vid omkreds, som har
noget at sælge, benyttet sig, og man ser derfor den isolerede grønne plads
omkring Hovby kilde hvert år den 25 og 26 juni forvandlet til en driftig og
godt besøgt handelsplads. Allerede første markedsdags morgen begynder vandringen
til det længselsfuldt ventede kildemarked og op ad dagen bliver
markedspladsen næsten ufremkommelig; der spadseres, passiares og gøres indkøb
og de forskellige fornøjelser benyttes. Det er et særkende, at de fleste
penge sikkert udgives til karruseller, keglebaner, dansen og beværtninger,
medens der ikke føles megen trang til nødvendighedsgenstande. Selv det
akrobatiske kunstnerselskab, som trods deres uhyggelige fysiognomier og
snavsede dragter gør fordring på benævnelsen “Damer og Herrer”, gør
gode forretninger, hvorfor det sikkert for en del kan takke de ulykkelige
småbørn, på hvem de synes at forvride arme og ben, i al fald kan børnenes
tilbageholdte tårer og deres mangel på smidighed ikke godt give anden tro.
Skulle rette vedkommende ikke være i stand til at forhindre denne tortur mod
børn? Første markedsdag i onsdags var godt besøgt og handlen gik hen ad aftenen ret godt. Der forefaldt så vidt vides ingen uorden – hertil kan vel ikke henregnes kirsebærkræmmerne, der ved deres hæse skrig og påtrængenhed søgte at få alle markedsgængere til at tro, at markedet kun var til for deres skyld, eller at en ekviperingshandler og hans folk på en nærgående måde forfulgte og omfavnede folk langt ned ad markedsgaden for at få dem til at forny deres garderobe. Sligt er vel vanskeligt for opsynet at forhindre, men et forsøg var det dog værd. Anden markedsdag var, vel nærmest som følge af det ustadige vejr og dyrskuet i Rønnede, kun dårligt besøgt, så handlen gik meget treven”. |
Helligkilder i digtningen
Indenfor digtningen har man fra tid til anden behandlet de hellige kilder,
og især kildemarkederne. I 1724 skrev Holberg komedien
“Kilde-Reysen”, der var knyttet til Vartov kilde, mens Sct. Helene
kilde i Tisvilde blot nævnes i komedien.
Om kildemarkedet ved Sct.
Mogens kilde i Mogenstrup har Christian Winther digtet i indledningen af
Hjortens Flugt fra 1855, selvom beskrivelsen dog rettelig hører hjemme ved
Kirsten Piils kilde på Dyrehavsbakken.
Om Mettes kilde i Kongsted digtede Ejvind Kjær i “Sjællandske Toner”
fra 1921.
Digteren B. S. Ingemann skrev i “Samlede Romancer, Sange og
Æventyrdigte”, fra 1863 et digt om den
hellige fru Marthas kilde:
Fru Marthe sad på Karisegaard,
Hun var så god og så from,
Var vinteren streng og den rige mand hård,
Til hende de fattige kom.
Den hungrige mætted hun af sin hånd,
Den syge husvaled hun fro,
Den fangne løste hun af sit bånd,
Og bad for synderens ro.
Men stor var nøden i Danmarks land,
Trindt svensken brændte og slog.
Fru Marthes borg de tændte i brand,
Til kirken den fromme hendrog.
I tårnet boede hun nat og dag,
Der ingen til hende kom,
Kun uglen sad under kirketag,
Og så på den frue, så from.
Og tryg hun boede i Herrens hus,
Til fjenden måtte bortflye,
Da gik hun tilbage til borgens grus
Og lod den oprejse på ny.
Da fandt den husvilde atter ly,
Da fandt den hungrige brød,
Men hver mand græd i Karise by,
Dengang fru Marthe var død.
Og der den frue i kisten lå,
Og smiled med blegen kind,
Da var der fast ingen børn så små,
De bares jo til hende ind.
Da klokken klang på den jordefærdsdag,
Og unge og gamle de græd,
Da var der ingen gubbe så svag,
Han løfted jo båren med.
Og der de satte den ligbør ned
Og hviled på kirkesti,
Da sprang der en kilde på samme sted,
Den ganger man end forbi.
Gud glæde evig den fromme sjæl!
Så mange glædede hun,
Tit den, som drak af fru Marthes væld,
Blev karsk i den samme stund.
End tårnet står med den dunkle vrå
Hvor fordum fru Marthe sad,
Tit kommer en fremmed og ser derpå
Og hører det sagn så glad.
Hvor kan man få mere at vide?
- Ingemann, B. S.: Samlede Romancer, Sange og Æventyrdigte, 1863.
- Kjær, Ejvind: “Sjællandske Toner” 1921.
- Lidegaard, Mads: Danske søer og vandløb fra sagn og tro, 1999.
- Schmidt, August F.: Om Helligkilder med særlig Henblik paa Præstø Amt. Aarbog for Historisk Samfund for Præstø Amt, 1923, s. 3-17.
- Schmidt, August F.: Helligkilder paa Lolland-Falster. Lolland-Falsters historiske Samfund Aarbog, 1924, s. 42-65.
- Schmidt, August F.: Danmarks Helligkilder. Oversigt og Litteraturfortegnelse, 1926.
- Svane, Siegfred: 100 Danske Helligkilder og deres historie i korte træk, 1979.
- Svane, Siegfred: Danske Helligkilder og Lægedomskilder, 1984.
- Trap, J. P.: Danmark. Maribo Amt, 1955.
- Trap, J. P.: Danmark. Præstø Amt, 1955.
- Winther, Christian: Hjortens Flugt, 1855.
På internettet:
- Om danske og udenlandske helgener: www.katolsk.dk
- Om danske traditioner og folkeminder: www.folkeminder.dk
Illustration fra Dyrehavsbakken